Zdjęcie: z otwartych źródeł
Kierowcy często ignorują główne zasady dbania o opony, „zabijając” je przed czasem
Źródło:
Nawet najdroższe opony samochodowe zużywają się, ale kierowcy często sami „zabijają” gumę znacznie wcześniej niż powinni. Ekspert z 10-letnim doświadczeniem opowiedział o 5 kluczowych zasadach pielęgnacji, które pomogą przedłużyć „życie” opon o kilka sezonów i uniknąć niebezpieczeństw na drodze. Informuje o tym serwis UA.Motors.
Najczęstszym błędem, który prowadzi do nierównomiernego zużycia opon, jest nieprawidłowe ciśnienie. Ekspert zauważa: ciśnienie powinno być sprawdzane co najmniej raz w miesiącu, a na pewno przed każdą dłuższą podróżą.
Ważne: nie należy polegać na danych umieszczonych na samej oponie, ale na wartościach podanych w instrukcji obsługi samochodu lub na specjalnej naklejce na słupku drzwi kierowcy. Niewystarczające lub nadmierne ciśnienie nie tylko „zjada” bieżnik, ale także zwiększa zużycie paliwa.
Opony zużywają się nierównomiernie, szczególnie na osi napędowej. Aby zrównoważyć ten proces, ekspert zaleca wymianę przednich i tylnych kół co 8 000 do 10 000 kilometrów. Jest to szczególnie ważne w przypadku pojazdów z napędem na przednią oś, gdzie przednie opony zużywają się znacznie szybciej.
Jeśli zauważysz, że bieżnik zużywa się nierównomiernie (np. „zjada” wewnętrzną lub zewnętrzną część), pilnie sprawdź geometrię kół. Naruszenie ustawień zawieszenia nie tylko szybko zniszczy oponę, ale także znacznie pogorszy prowadzenie samochodu.
Przede wszystkim guma „pali się” od agresywnej jazdy. Ostre ruszanie spod świateł, awaryjne hamowanie i agresywne manewry znacznie skracają żywotność opon. Spokojny i płynny styl jazdy pozwala na utrzymanie opon przez kilka sezonów dłużej.
Fatalne błędy przechowywania
Opony sezonowe wymagają odpowiedniego przechowywania: w suchym, chłodnym miejscu, z dala od bezpośredniego światła słonecznego. Ekspert wymienił kluczowe warunki:
- Opony na tarczach – przechowywać w pozycji pionowej.
- Opony bez tarcz – układać poziomo.
Nawet jeśli bieżnik wydaje się głęboki, guma ma swój okres trwałości. Krytyczna pozostała głębokość bieżnika dla opon letnich wynosi 1,6 mm, a dla opon zimowych – 4 mm. Już po 5-6 latach użytkowania guma zaczyna tracić elastyczność („garbniki”). Po 10 latach od daty produkcji oponę należy zawsze wymienić, nawet jeśli zużycie wydaje się nieznaczne.
Strona nie jest bezpieczna! Wszystkie dane są zagrożone: hasła, historia przeglądarki, osobiste zdjęcia, karty bankowe i inne dane osobowe zostaną wykorzystane przez atakujących.
